BMW обяви, че е готова да въведе първия си сериен автомобил с водородна горивна клетка през 2028 г. Това ще бъде съществуващ модел от гамата на марката, който ще се предлага и във вариант с водородно задвижване. Решението е част от стратегията на компанията да комбинира различни технологии за устойчив транспорт.
Водородът като допълнение към електромобилите
Според BMW водородните автомобили не са конкурент, а по-скоро допълнение към електромобилите с батерии. Там, където е необходимо по-бързо зареждане, по-дълъг пробег или устойчивост при ниски температури, горивните клетки могат да предложат значително предимство.
Партньорство с Toyota
Разработката на следващото поколение системи за горивни клетки се извършва съвместно с Toyota. Двете компании споделят ресурси и опит, за да намалят себестойността на технологията и да ускорят навлизането ѝ на пазара.
Опит с iX5 Hydrogen
Още от 2022 г. BMW тества модела iX5 Hydrogen в различни държави. Автомобилът предлага пробег около 500 км (WLTP) и време за зареждане от едва 3–4 минути – показатели, които го доближават до удобството на традиционните автомобили с двигател с вътрешно горене.
Предизвикателствата пред масовото въвеждане
Въпреки амбицията на BMW да направи технологията „достъпна за всички“, предизвикателствата са значителни. Основният проблем остава ограничената инфраструктура за зареждане с водород, която в много региони е все още в начален етап. Допълнителни фактори са високите разходи за производство на „зелен“ водород и различията в регулациите между отделните пазари.
Перспектива за бъдещето
BMW е категорична, че ще продължи да развива паралелно електромобили и водородни автомобили. Кои държави първи ще получат достъп до новите модели зависи от наличната инфраструктура и политическата подкрепа. Ако условията са подходящи, първите клиенти могат да се качат в серийните водородни BMW още след три години.




