Швеция – Scania, част от концерна Volkswagen, представи нова платформа с plug-in хибриден (PHEV) силов агрегат, насочена към градски, междуградски и туристически автобуси. Това е важна стъпка в усилията на производителя да намали вредните емисии, особено в градските зони с ограничения за движение на превозни средства с вътрешно горене. (insideevs.com, scania.com)
Какво включва новата система
- Силовата линия съчетава 13-литров дизелов двигател, два електромотора и голяма високоволтова батерия.
- Батерията е с капацитет 89 kWh, разработена и произведена от Scania, и осигурява до 80 км електрически пробег.
- Зареждането се извършва чрез CCS2 конектор с мощност до 130 kW, разположен в дясната страна на автобуса.
- При необходимост дизеловият двигател може да работи като генератор за зареждане на батерията.
Мощност и ефективност
- Електромоторите осигуряват комбинирана мощност от около 290 kW (389 к.с.).
- Дизеловият двигател се предлага във версии с 420 к.с. и 460 к.с.
- Новият агрегат е приблизително 8% по-икономичен от предходния и е съвместим с бъдещите стандарти Euro 7.
- При смесени маршрути намалението на разхода и емисиите може да достигне до 40%.
Технологични подобрения от новото поколение
- Издръжливост и надеждност: двигателят е с подобрени характеристики при ниски обороти, с очакван експлоатационен живот до 2 милиона километра.
- Скоростна кутия: новата G25CM е по-лека, по-компактна и по-ефективна, с широк диапазон на предавките за по-нисък разход при крейсерска скорост.
- Задни оси: предлагат се няколко варианта – R716 за по-нисък шум и икономия и R756 за по-големи натоварвания.
- Оси и шасита: възможни са различни конфигурации – 4×2, 6×2, 6×2/2, 6×2*4 и 8×2, включително с управляемa трета ос.
- Спирачни системи: нов компресионен спирачен вариант (CRB) и ретардер 4700 D подобряват безопасността и ефективността при спускания.
Умни функции и устойчивост
- Чрез геофенсинг технология (Scania Zone service) автобусът може автоматично да преминава в изцяло електрически режим при навлизане в зони с нулеви емисии.
- Платформата е създадена да бъде гъвкава и да позволява работа с възобновяеми горива.
- Благодарение на комбинирания подход – дизелов и електрически двигател – превозвачите получават по-голяма свобода при дълги маршрути, без да зависят изцяло от зарядната инфраструктура.
Значимост и перспектива
Макар че на пазара вече има plug-in хибридни автобуси (напр. Solaris в Полша и King Long в Китай), подобни решения за междуградски и туристически превози са рядкост. С новата си платформа Scania се позиционира като един от водещите производители в този сегмент.
Хибридният подход предлага практично решение за превозвачи, които обслужват както дълги маршрути, така и градове с ограничителни екологични зони. Това е реална стъпка към по-чист и устойчив транспорт, без компромис с гъвкавостта и надеждността на дългите пътувания.




