Scania представи plug-in хибридни автобуси за междуградски и туристически пътувания

0
87

Швеция – Scania, част от концерна Volkswagen, представи нова платформа с plug-in хибриден (PHEV) силов агрегат, насочена към градски, междуградски и туристически автобуси. Това е важна стъпка в усилията на производителя да намали вредните емисии, особено в градските зони с ограничения за движение на превозни средства с вътрешно горене. (insideevs.com, scania.com)

Какво включва новата система

  • Силовата линия съчетава 13-литров дизелов двигател, два електромотора и голяма високоволтова батерия.
  • Батерията е с капацитет 89 kWh, разработена и произведена от Scania, и осигурява до 80 км електрически пробег.
  • Зареждането се извършва чрез CCS2 конектор с мощност до 130 kW, разположен в дясната страна на автобуса.
  • При необходимост дизеловият двигател може да работи като генератор за зареждане на батерията.

Мощност и ефективност

  • Електромоторите осигуряват комбинирана мощност от около 290 kW (389 к.с.).
  • Дизеловият двигател се предлага във версии с 420 к.с. и 460 к.с.
  • Новият агрегат е приблизително 8% по-икономичен от предходния и е съвместим с бъдещите стандарти Euro 7.
  • При смесени маршрути намалението на разхода и емисиите може да достигне до 40%.

Технологични подобрения от новото поколение

  • Издръжливост и надеждност: двигателят е с подобрени характеристики при ниски обороти, с очакван експлоатационен живот до 2 милиона километра.
  • Скоростна кутия: новата G25CM е по-лека, по-компактна и по-ефективна, с широк диапазон на предавките за по-нисък разход при крейсерска скорост.
  • Задни оси: предлагат се няколко варианта – R716 за по-нисък шум и икономия и R756 за по-големи натоварвания.
  • Оси и шасита: възможни са различни конфигурации – 4×2, 6×2, 6×2/2, 6×2*4 и 8×2, включително с управляемa трета ос.
  • Спирачни системи: нов компресионен спирачен вариант (CRB) и ретардер 4700 D подобряват безопасността и ефективността при спускания.

Умни функции и устойчивост

  • Чрез геофенсинг технология (Scania Zone service) автобусът може автоматично да преминава в изцяло електрически режим при навлизане в зони с нулеви емисии.
  • Платформата е създадена да бъде гъвкава и да позволява работа с възобновяеми горива.
  • Благодарение на комбинирания подход – дизелов и електрически двигател – превозвачите получават по-голяма свобода при дълги маршрути, без да зависят изцяло от зарядната инфраструктура.

Значимост и перспектива

Макар че на пазара вече има plug-in хибридни автобуси (напр. Solaris в Полша и King Long в Китай), подобни решения за междуградски и туристически превози са рядкост. С новата си платформа Scania се позиционира като един от водещите производители в този сегмент.

Хибридният подход предлага практично решение за превозвачи, които обслужват както дълги маршрути, така и градове с ограничителни екологични зони. Това е реална стъпка към по-чист и устойчив транспорт, без компромис с гъвкавостта и надеждността на дългите пътувания.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here