[vc_row][vc_column][vc_column_text css=““]На 23 юли 2025 г. САЩ и Япония постигнаха търговско споразумение, с което се намалят тарифите върху вноса на японски автомобили от заплашените 25 % до фиксирано ниво от 15 % . Сделката съдържа и ангажимент за японски инвестиции в размер на $550 милиарда в САЩ, макар че Япония впоследствие уточни, че само около 1–2 % от тази сума ще представлява реална инвестиция, а останалото – кредити или гаранции чрез JBIC.
Икономически ефекти и реакция на пазара
- Японските автомобилни компании като Toyota, Honda, Mazda значително поскъпнаха при откриването на търговете, като индексът Topix Autos Index скочи с около 11 % .
- Малко след това, американските акции на GM, Ford и Stellantis също регистрираха ръстове — поради надеждата за подобни споразумения с ЕС, Канада и Мексико.
Реакция от Япония: смесени сигнали
Позитивни нагласи:
- Правителството на премиера Ишиба представи сделката като ключова победа – по-ниски тарифи, отворени пазари за американски агросектори и инвестиционен поток в САЩ .
- Според японското кабинетно бюро, сделката намалява значително несигурността, но ръководителите подчертават, че рисковете приключват едва след пълното публикуване на написания договор .
Осторожни или негативни сигнали:
- Някои анализатори и депутати изразяват тревога относно суверенитета и непрозрачността на инвестиционните механизми, които остават под влиянието на администрацията на Тръмп .
- В корпоративния сектор има объркване: докато автосекторът приветства сделката, други критици я смятат за лошо стратегическо позициониране, тъй като все още остава с високи тарифни нива спрямо периода до април 2025 г. .
Изказвания на японските производители:
- Някои фирми подчертаха, че макар тарифите да са по-ниски от заплахите, те все още са по-високи от скорошната историческа норма от 10 %, което намалява конкурентоспособността им в САЩ .
- В същото време ръководството на Japan‑based automotive lobby заяви, че сделката е обнадеждаваща и подканя администрацията на САЩ да преследва подобни споразумения с Европа, Канада и Мексико .
Общ баланс: микс от оптимизъм и предпазливост
| Аспект | Положителни сигнали | Предпазливи или негативни сигнали |
| Тарифна политика | Намаление до 15 %—спад спрямо заплашените 25 % | Остава по-високо от стандартните 10 % тарифи преди 2025 година |
| Инвестиционен ангажимент | $550 млрд за САЩ (макар минимална реална инвестиция) | Възможни последици за суверенитета и икономическата автономия на Япония |
| Пазарни реакции | Ръстове на японски акции и надежда за последващи сделки €/Корея/ЕС | Японските лидери искат повече яснота и гаранции преди окончателно одобрение |
| Детайли на сделката | Потенциал за отваряне на американски агрокомпании към японския пазар | Остава неясно коя част е вече договорена и коя — договаряща се впоследствие |
В заключение
Японските автомобилни производители изпращат „смесени послания“: от една страна – благодарни за намалените мита и позитивните отговори на пазарите; от друга – умерено критични към условията, стратегическата яснота и бъдещите икономически рискове. Сделката с Тръмп остава възлов момент в глобалните авто-взаимоотношения, който вероятно ще катализира подобни преговори с ЕС и други страни.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]