[vc_row][vc_column][vc_column_text css=““]7 август 2025 г. — Toyota Motor Europe (TME) и нидерландската VDL Groep започват пилотен проект за въвеждане на тежкотоварни камиони с водородни горивни клетки. Целта е намаляване на въглеродните емисии в логистиката и постигане на въглеродна неутралност до 2040 г.
Как се провеждат тестовете?
VDL ще изгради първия демонстрационен камион до лятото на 2025 г. През есента той, заедно с още четири прототипа, ще бъде включен в реални логистични маршрути на Toyota в Белгия, Франция и Нидерландия. Тези маршрути са избрани така, че да имат достъп до налична инфраструктура за зареждане с водород, а при нужда са предвидени и резервни решения.
Чрез тези тестове Toyota цели да събере практически данни за работата на камионите в различни условия, както и да оцени тяхната ефективност, надеждност и икономическа целесъобразност.
Какво прави водородния камион по-добър от дизеловия?
Водородните камиони предлагат редица предимства, които ги правят конкурентни на дизеловите превозни средства:
- По-голям полезен товар – задвижването с горивни клетки е по-леко от дизеловия двигател, което позволява превоз на повече товар.
- Бързо зареждане – зареждането с водород отнема приблизително същото време като пълненето на резервоар с дизел.
- Нулеви емисии при работа – отделят само водна пара, без CO₂ и вредни замърсители.
- Подкрепа за нова инфраструктура – голямото потребление на водород от тежкотоварните превозни средства стимулира изграждането на повече станции и транспортни коридори за алтернативни горива.
Стъпка към устойчива транспортна екосистема
Този проект е част от по-широката стратегия на Toyota за създаване на устойчива транспортна екосистема, която комбинира различни технологии за нулеви емисии – от електромобили и хибриди до превозни средства с водородни горивни клетки.
Очакванията са, че натрупаният опит от тестовете ще помогне за по-бързо и ефективно внедряване на водородни камиони в масовата логистика в Европа.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]